Skip to Content

Jagad av SIFO

Jag jagas av SIFO, eller snarare ett analysföretag som ringer på uppdrag av SIFO. De vill ha uppgifter om mina attityder till ny teknik och miljö, men råkar alltid ringa vid opassande tidpunkter. Det har jag statistik på.

För att citera Mark Twain, ”Det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och statistik”.
Eller som den finurlige DN-kåsören Red Top uttryckte det: ”Statistik är vetenskapen som berättar att om en människa har en fot i frysboxen och en på kokplattan så har hon det lagom varmt”.
Nåväl, statistik används flitigt och är numera en miljardindustri. Ta bara alla opinionsinstitut. I Sverige finns idag bland annat Inizio, Yougov, Ipsos, Nobus, United Minds och Demoskop. Och så SIFO förstås. De sistnämnda har jagat mig under de senaste veckorna.
Eller rättare sagt, ett analysföretag som jobbar på uppdrag åt SIFO jagar mig som ett hett villebråd till en undersökning om svenskarnas inställning till ny teknik och miljö. Förvisso smickrande att de valt ut just mig bland alla nio miljoner svenskar, även om jag känner mig en smula villrådig över vad jag faktiskt har för inställning till ny teknik och miljö. Nu har vi dock aldrig kommit så långt eftersom jag inte haft möjlighet att svara på frågorna.

SIFO, eller snarare analysföretaget som ringer på uppdrag åt SIFO, har haft vanan att envist ringa någon gång mellan klockan 16 och 19. En synnerligen olämplig tidpunkt för mig. Som frilansreporter är sannolikheten stor att jag gör en intervju eller bevakar ett evenemang just mellan klockan 16 och 19. De få gånger jag svarat så har jag därför förklarat att de har störst möjlighet att nå och intervjua mig förmiddagar eller sena kvällar. De tackar för informationen och säger att de ska återkomma. Och det gör de, klockan 16 och 19. Uppenbarligen är det nya
personer som ringer hela tiden och någon kommunikation mellan uppringarna tycks inte existera. När jag sent en kväll faktiskt blivit lite sugen på att berätta om mina attityder till ny teknik och miljö så valde jag att ringa upp ett av de SIFO-nummer som jagat mig. En mekanisk röst svarade: ”Det här numret används av SIFO och är inte tillgängligt just nu”.
Besviken la jag på. Utifrån ett omfattande statistiskt underlag kan jag konstatera, SIFO ringer alltid vid fel tidpunkt!

Härom året vid Växjös numera rivna station kom det fram en kvinna och frågade vänligt om jag kunde tänka mig att delta i en enkätundersökning. Hon verkade trevlig och såg förtroendeingivande ut. Jag gav mitt bifall. ”Det handlar om vad du tycker om buss- och tågtrafiken och stationsområdet. Du ska sätta betyg”, berättade kvinnan. Okej, sa jag och gick loss med pennan. Efter en spontan betygsättning uppmanades jag att skriva min mailadress.
”Visst, det är ju inga kontroversiella åsikter som jag bjudit på”, tänkte jag och plitade ner adressen. Gott och väl. Två veckor senare kom mailet. Analysföretaget som gjort undersökningen frågade om jag kunde svara på en enkät om hur jag upplevt undersökningen.

De gjorde alltså en undersökning om undersökningen. Då jag fruktade att i nästa steg behöva delta i en undersökning om undersökningen av undersökningen svarade jag nej tack.

DAVID FÄRDIGH