Skip to Content

Avsked som affärsidé

Nyligen nåddes vi av det omtumlande beskedet att rockgruppen KISS beger sig ut på ännu en avskedsturné. Jag vet inte längre vilken i ordningen. Att de hela tiden förlänger lidandet beror självklart på att turnéerna genererar ofantliga stora pengar. Gene Simmons och Paul Stanley skulle säkert få högsta betyg av Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos.

Jag minns försommaren 2013 då det plingade till i min mailkorg. Ett eventbolag skickade mig ett generöst Meet and Greet-erbjudande. Rocklegenderna KISS var på väg till Sverige och skulle spela på Friends Arena. Nu var jag en av de exklusivt utvalda som fick möjligheten att träffa och skaka tass med Gene Simmons och Paul Stanley före konserten. Förutom handslaget kunde jag även få säga några ord till rockikonerna och dricka ett glas champagne. Allting för den lilla nätta summan av 10 000 kronor. Ja, ni läste rätt. 10 000 kronor. Enligt mailet ingick även en konsertbiljett men däremot inte något exemplar av deras senaste skiva Monster. Den fick man köpa själv. Jag avböjde erbjudandet.

Att jag tackade nej till KISS lär inte ha påverkat gruppens ekonomi nämnvärt. Deras turnéer och försäljning av merchandise drar in miljoner och åter miljoner. Att annonsera ut avskedsturnéer har dessutom varit ett slugt sätt att öka intresset ytterligare. År 2000 presenterades THE FAREWELL TOUR, så det namnet kunde de inte återanvända nu när det är dags för ännu ett farväl. Istället blev det END OF THE ROAD WORLD TOUR. Förmodligen lär jag inte nappa på något Meet and Greet-erbjudande denna gång heller, inte minst av principiella skäl. Har man sagt farväl så har man. Det hedrar exempelvis Kent och The Ark att de hittills motstått frestelsen att återuppstå. Ulf Lundell däremot har börjat vackla. Han förkunnade att konserten på Göta Lejon på nyårsafton 2015 skulle bli den sista, men antydde nyligen att det börjar klia i gitarrfingrarna igen och att han övervägde att boka in nya spelningar i höst.

Även om KISS faktiskt lägger av efter den här turnén finns det numera fler möjligheter att krama ut pengar från konsertpubliken. Artister kan nämligen göra konserter utan att själv närvara. Att uppträda som hologram blir allt populärare. Främst var tekniken avsedd för att levandegöra döda artister, exempelvis Elvis Presley, Michael Jackson, Tupac och Whitney Houston. Men nu anammas hologram-tekniken även av de ännu levande, bland annat ABBA. Den amerikanska hiphop-artisten OT Genasis låter ibland sitt hologram framträda medan han själv ligger i soffan och inkasserar 20 000 dollar per spelning.

Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos sa en gång att finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procent av mänskligheten som saknar idéer till de 20 procent som har idéer.
Så både OT Genasis samt Gene Simmons och Paul Stanley är förmodligen herrar helt i Björns smak. De har ju onekligen många idéer på hur de kan berika sig på sina fans. Finansmannen Björn Wahlroos tycks dock själv mestadels har kläckt idéer om hur man maximerar arvoden, löner och bonusar. Och så har han flyttat Nordeas huvudkontor till Finland förstås. Flytten föregicks inte av någon avskedsturné.

 

DAVID FÄRDIGH