Skip to Content

Vill du också vara med?

Fika efteråt. Alltid trevligt.

Väckelsångs körer är underbara!

Intensivkurs i biodling

Klicka på bilden för mer information.

2016, ett rekordår för Björkeborg!

Det bästa året hittills för Björkeborg! Ja så sammanfattade ordföranden Sören Johansson 2016 när Björkeborgs Byggnadsförening hade sin årliga fest i fredags kväll.

Efter några tuffa år så har det nu vänt uppåt igen för Björkeborgs Byggnadsförening. Inför 2016 fanns det förvisso orosmoln i form av hot om indragna kommunala driftsbidrag, men dessa farhågor har lyckligtvis inte besannats. Istället blev det ett år som gick i dur.

  • Ekonomiskt är 2016 vårt bästa år någonsin, konstaterade Sören Johansson, ordförande i Björkeborg Byggnadsförening.

Ny värmepump

Ökade hyresintäkter är huvudförklaringen till det goda resultatet men föreningen har även fått fler medlemmar. Och det finns mer att glädja sig åt. Efter att Björkeborg i flera år brottats med ett krånglande värmesystem så har föreningen under 2016 införskaffat en ny värmepump. Investeringen har möjliggjorts genom långivning av Sparbanken Eken.

  • Den nya värmepumpen fungerar perfekt. Och tack vare vår goda ekonomi har vi redan kunnat betala tillbaka halva lånesumman.

Det var således muntra tongångar när Björkeborg Byggnadsförening i fredags hade sin årliga festkväll. Personer som på ett eller annat sätt bidragit till Björkeborgs verksamhet belönades med festmiddag.

  • Det är vårt sätt att tacka för allt det engagemang som lagts ner under det gångna året.

David Färdigh

Inspirationseftermiddagen av VIK motion blev stor succé

Lyckat!
Söndagen den 8 jan genomfördes en inspirationseftermiddag av VIK motion, 
där stora delar av vårens gruppass presenterades.
Eftermiddagen resulterade i mycket svettiga och glada deltagare. På varje 
pass var det mellan 27-31 deltagare. Vissa deltagare deltog på varje pass, 
vilket imponerade. De som var med under dagen fick energipåfyllning mellan 
passen i form av nyttiga shots och rawfoodbollar samt chokladbollar gjorda 
på torkad frukt.
Det var 15 personer som på plats köpte terminskort inför våren. VIK fick 
även flera nya medlemmar bland de som köpte terminskort. Det finns 
fortfarande möjlighet att köpa pass och bli medlem, kolla in 
www.laget.se/vackelsangik. Bland de dom köpte terminskort på plats lottades 
fina priser ut som var skänkta från Clipp Corner och Styragårdens 
Handelsträdgård. Vinnarna vid utlottningen blev Camilla Olsson och Lina 
Greek.
Eftermiddagen började med ett löpteknikpass som hölls av Nathalie. 
Deltagarna fick sedan upp pulsen ytterligare med cirkelfys som hölls av 
Ingrid och Linda. Och sedan avslutade Johanna med 3 pass bestående av 
Intervall, Core samt en Yogainspirerad stretch.

Passen körs v.2 t.o.m. v. 19 (om inget annat anges), i idrottshallen enligt 
följande schema:
Tisdag: Lättpass, Kl. 15-16 Ledare: Ingrid C (v 3–v 14)
Onsdag: Cirkelfys Kl. 19.30-20.30 Ledare: Linda och Ingrid E
Fredag: Corepass Kl. 17-17.30 Ledare: Johanna
Lördag: Barngympa Kl. 9.30-10 Ledare: Cecilia 4, 18 feb 4, 18 mars och 1 
april
Söndag: Intervallpass Kl. 18.30-19.30 Ledare: Johanna

VIK motion är väldigt nöjda med dagen och den stora uppslutningen av 
deltagare. Vi hälsar de nya medlemmarna välkomna.

/VIK motion

Börja träna 2017

  • Så kommer du igång med träningen!

Att skaffa ett hälsosammare liv och att börja träna är klassiska nyårslöften. Löparen och triathleten Nathalie Ekbrand från Väckelsång leder nybörjargrupper i löpning och ger här sina bästa tips för hur du kommer igång med träningen.

  • Starta med lättare intervallträning där du under 20-30 minuter växlar mellan gång och jogging på grus- eller gräsunderlag.  

Nathalie Ekbrand började träna för sex år sedan och har successiv höjt sina mål. Från ett ganska stillasittande liv tränar hon idag sex dagar i veckan. Hon startade med löpning, något som hon nu kompletterat med sprint-triathlon.

  • Det innebär 750 meter simning, 2 mil cykling och 5 kilometer löpning. Jag har hittills deltagit i triathlon-tävlingar i Växjö, Halmstad och Hensmåla.

För Nathalie har tränandet inneburit ett stort personligt lyft.

  • Ja, träningen har gjort mig positivare och gladare som person. Det har inneburit ett lyft för självförtroendet. Jag vågar nu ta mer plats!

Stöttning och peppning

För att dela med sig av sina kunskaper är Nathalie med och leder löpträningar i Väckelsång. Intresset för träning har ökat explosionsartat de senaste åren och gymmen och simhallarna fylls med folk. Nu inför nyår är det dessutom många som lovar sig ett mer hälsosamt och fysiskt aktivt 2017. Nathalies tips för de som nu planerar att börja träna är att förankra beslutet hos familjen och de nära.

  • Att få stöttning och peppning i träningen är väldigt viktigt. Berätta därför om dina träningsplaner för sambon, barnen eller andra i din närhet. Att träna innebär både upp- och nedgångar, så att ha förståelse och stöd från människor i din omgivning är betydelsefullt.

Att ha en träningskompis underlättar också.

  • Ibland kanske man saknar lust och motivation. Då kan det vara skönt med en kompis som knackar på och säger; kom igen, nu drar vi ut och springer!

Även familjemedlemmar kan träna tillsammans. Löpning är något som passar såväl gammal som ung.

  • I mina löpningsgrupper har vi deltagare från 10 till 55 år. Barn över tio år klarar för det mesta att springa fem kilometer utan större problem.

Kortare intervallträning

Men om man nu är nybörjare, på vilken nivå bör man då starta? Ett klassiskt misstag är att ta i för hårt i början och överskatta sin förmåga, vilket ofta leder till bakslag och skador. Nathalies tips är att inleda med kortare intervallträningar på mellan 20 och 30 minuter.

  • Då växlar du mellan gå, gåspringa och jogga.

Det är viktigt att starta på rätt underlag.

  • Träna på grus eller gräs. Asfalt bör man undvika i början eftersom det sliter mer på benhinnorna.

Steg för steg trappas sedan träningen upp. De som deltar i Nathalies nybörjargrupper märker snabbt en stor förändring.

  • De orkar mer i vardagen och mår bättre.

Att hålla motivationen uppe

Alla som tränar råkar för eller senare ut för motgångar. Lusten och motivationen kan stundtals försvinna.

  • Nu när det är mörkt och kallt kan det ju ta emot att ge sig ut och springa. Ett bra tips är då att tänka på känslan efter passet, glädjen och lyckokänslan som man får efter ett genomfört pass!

Bör man sätta upp mål i sin träning?

  • Det är olika från person till person. Vissa tycker det är lättare och mer avspänt att träna utan bestämda mål. Andra tycker det blir mer motiverande att sätta upp mål. Jag själv exempelvis brukar sätta upp mängder med delmål.

Vad har du för mål 2017?

  • I sommar ska jag för första gången vara med i Danske Invest Triathlon Series, en cup som ingår i SM-serien och som består av fyra deltävlingar runt om i Sverige. Det blir en spännande utmaning!

David Färdigh

Tack Sara

Tack Sara Hultqvist för de nya headerbilderna.

Har du som läser det här också bilder som tagits i Väckelsångstrakten?
Skicka gärna dem till vackelsangse@gmail.com. Tack på förhand.

Prenumerera på innehåll